fredag 23 oktober 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

Ørestads elbilejere i klemme i krig mellem ladeoperatører

ladestandere byoghavnBy & Havn vil sætte sine egne ladestandere op i p-huse og på p-pladser. Standerne fra E.ON forsvinder. Den nye operatør Spirii tilbyder en åben løsning, hvor alle de andre el-opratører må være med. Men det vil de ikke. Elbilejerne i Ørestad står tilbage med risiko for langt høje udgifter til strøm.

Roamingpriser. Det ord kommer elbilejerne i Øresttad til at høre meget mere om i den kommende tid. Og en ny krig mellem ladeoperatørerne kan ramme dem hårdt.

Frem mod 2022 vil By & Havn udskifte alle ladestandere i sine parkeringsanlæg med sine egne. Den nye operatør for standerne hedder Spirii, et nyt selskab på markedet for strøm til elbilerne. De er ved at opbygge en åben betalingsstruktur, så man kan få strøm med både sit dankort og abonnementsordninger fra de øvrige leverandører af bilstrøm.

Men Spirii har meget få standere i Danmark. Så hvis elbilisterne vil bruge deres bil som de vil, er de tvunget til at beholde et abonnement hos store leverandører med landsdækkende standernet, som Clever og E.ON. 

Selskaber, som ikke er glade for den nye Spirii-operatør, og ikke ønsker at sælge deres strøm gennem deres 'åbne' struktur. De tillægger en 'roamingpris' til deres strøm når det købes via andre selskaber og standere. Roamingprisen kan være op til 5 kroner pr. kilowatt-time. Indtil videre forsøger de store selskaber at holde den lille nye Spirii ude af markedet. Og der er foreløbig ingen udsigt til et frit marked for strøm til elbilerne, hvor man kan oplade hvor som helst uanset om man har et abonnement  eller ej. 

Standere tages ned

Krigen kan ramme Ørestads elbilejere.  både når de oplaer bilen 'hjemme' i p-huset, og når de har brug for strøm ude på de danske veje. Begge steder kan roamingpriserne gøre det til en dyr fornøjelse.

Indtil videre er By & Havn  i gang med at afprøve nye ladepladser på udvalgte parkeringsanlæg i Ørestad og Nordhavn. Men målet er at rulle egne ladepladser ud i stor skala på alle selskabets parkeringsanlæg frem mod 2022. 

"I den forbindelse er det korrekt, at vi forventer, at de nuværende E.ON ladestandere vil blive udskiftet og erstattet med ladestandere, som By & Havn selv ejer," oplyser projektleder Katrine Hansen fra By & Havn. 

By & Havn mener ikke at der er noget til hinder for, at man både kan have Spirii App og samtidig fastholde et abonnement fra f. eks. E.on eller Clever. By & Havn er i dialog med E.ON om om muligheden for, at deres fastprisabonnementskunder kan benytte By & Havns ladestandere. Men der foreligger ikke nogen aftale p.t.

"I By & Havn håber vi meget, at markedet er parat til at åbne op, så kunderne kan benytte samme ladestandere, uanset hvilket firma de er kunde hos," siger Katrine Hansen. 

Kun strøm fra  egne standere

E.ON oplyser til Ørestad Avis, at de ikke kommer til at tilbyde deres kunder at lade op via deres abonnementer på andre standere end deres egne. 

"Det vigtigste for os som leverandør er at kunne garantere vores kunder faste priser og velfungerende opladning – det kan vi ikke, hvis opladningen ligger hos en anden leverandør, hvor vi ikke har kontrol med produktet," skriver Hanne Langseth Nilsson, Head of Communication, i en mail til Ørestad Avis.

"Det er beklageligt, at By & Havns elbil-ejere fremover ikke kan bruge det samme abonnement til opladning i p-anlægget og på Danmarks største ladenetværk. Set fra vores synspunkt er det kunderne, der oplever det største tab ved By & Havns beslutning," fortsætter hun. 

E.ON mener at samarbejde på tværs af operatører lige nu er administrativt og operationelt for komplekst til, at det lønner sig. 

"Vi har stadig med en relativt ny teknologi at gøre, der kræver massive investeringer, men vi håber da på, at vi kan se frem imod fri roaming på elbilsmarkedet engang i fremtiden. Præcis som vi kender det fra mobiltelefoner." 

Forstår kunders frustration

Hos den nye spiller i branchen, Spirii, mener at man at en åben sruktur hvor alle kan lade alle steder vil komme, uanset de store selskabers modstand. 

"Vi forstår beboernes udfordring, der bunder i, at de har en fastprisordning med én udbyder og ikke ønsker yderligere udgifter til opladning," siger Karen Marie Jensen, kommunikationschef hos Spirii. 

Spirii's mission er, at elbilister frit skal kunne tilgå offentlig opladning, så de kun betaler for deres faktiske forbrug og ikke føler sig bundet til en udbyder.

"Vi mener derfor, at det er helt nødvendigt at de nuværende ladeoperatører indgår i en konstruktiv dialog om et åbent ladenetværk, så vi kan få skabt de bedste vilkår for elbilisterne," siger hun.

kristian mouritzen 2020"Undrer mig over planen"

300 kroner om måneden. Så meget betaler Kristian og Vivan Mouritzen i dag for at kunne oplade deres elbil ubegrænset i hele landet, også hjemme i p-hus Robert Jacobsen.

Men de tider er forbi, når og hvis ladeoperatøren E.ON nedtager sine standere i p-huset. 

"Så bliver vi nødt til at købe strøm fra de nye Spiriistandere, men vi kan ikke undvære E.ON abonnementet. Spirri har jo ingen standere ude på de danske veje," siger Kristian Mouritzen. 

"Det undrer mig meget, at By & Havn er gået ind i denne omlægning med åbne øjne . Den stiller jo elbilejere som os i en langt ringere situation. Det frie roamingmarked for elopladning ligger flere år ude i fremtiden, tror jeg. I mellemtiden bliver vi ladt i stikken," siger Kristian Mouritzen.

 

mads aarup fdel"Vi går ind for mere konkurrence"

“Det er altid ærgerligt at høre, at ladestandere tages ned. Især for de elbilejere, som mister en god og billig opladningsmulighed." 

Det siger Mads Aarup fra Forenede Danske Elbilister  FDEL, til nyheden om at By & Havn vil skrue op for opsætningen af nye standere og involvere endnu en ladeoperatør i området. FDEL siger ja tak til mere konkurrence på markedet for elbilopladning .

"Vi synes derfor, det ville være uheldigt, hvis By & Havn kun ønsker at entrere med en enkelt ladeoperatør og ikke fortsat beholder de velfungerende ladere i områderne. Netop konkurrence skal være med til at sikre, at det er billigere at køre elbil end fossilbil, så vi hurtigere får renere biler," siger Mads Aarup.

Markedet for elbil-opladning er stadig lidt af en jungle, og lige nu får de to store landsdækkende ladeoperatører i Danmark, E.ON og Clever,  selskab af både store internationale og mindre lokale ladeoperatører, som tilbyder fleksible ordninger.

"Det bliver helt sikkert fremtiden og drives af bl.a. forbrugernes krav og EU lovgivningen til fremme af elektrisk mobilitet," siger Mads Aarup.

Nye ladepladser uden abonnement

Krav på vej om flere ladestandere

Fakta:

Antallet af opladninger i By & Havns parkeringsanlæg er steget med 48 procent på et år. Samtidig kan man se, at andelen af elbiler i Ørestad er klart større end i det øvrige København. I Københavns Kommune er 0,76 % af bilerne elektriske. Men i Ørestad er andelen på 2,7 %.

I dag er der 20 ladepunkter i Ørestad Syd, men ifølge en ny plan skal der inden udgangen af 2022 være 60. I Ørestad City (ekskl. Bella Kvarter) er der i dag 10 ladepunkter, og ved udgangen af 2022 skal der være 30. 

Fra 1. august er prisen for opladning på By & Havns nye ladebokse 2,5 kr. per kWh inkl. moms for brugere med parkeringsabonnement gennem PARKinCPH. 

For øvrige brugere er prisen 3,5 kr. per kWh. Opladning tilbydes i løssalg uden nogen former for abonnementer og bindingsperioder.  

By & Havn ejer de nye ladebokse, og har indgået aftale med selskabet Spirii om driften af dem.

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme

DEBAT: