Det er på tide vi kalder en spade for en spade.
By & Havn konstruktionen har været syg fra starten. På de gamle statsejede græsmarker hvor Ørestad er bygget nu, opstår der en stor gæld ud af ingenting. Staten lægger gælden i By & Havn, og den betaler beboerne i Ørestad nu af på, støttet af Borgerrepræsentationen.
De skal oven i købet finansiere bygningen af metroen også! Når den er betalt ud omkring år 2050, så fortsætter By & Havn med at generere overskud i al evighed. Pengene tilfalder fortrinsvis Københavns Kommune. Det er første man prøver sådan en løsning med en samlet plan for en hel bydel, og et I/S til at styre byudviklingen. Nu her 13 år senere må man konstatere at det er mislykkedes. Det massive socialistiske flertal i Borgerrepræsentationen har fejlet, og idag oplever beboerne flere områder præget af kaos.
Bor du på Nørrebro betaler du 150 kr. i parkeringslicens, men bor du tilfældigvis i Ørestad, så er det mindst 1.000 kr. for samme ydelse! Hvorfor? Fordi Socialdemokraterne vil have "bilerne ud af byen”, som Sophie Hæstorp Andersen tourer rundt med. Der er blevet sat loft på antallet af pladser, og By & Havn har på bedste “forretningsmæssige grundlag” (se deres vedtægter) sat private operatører til at drive parkeringshusene til priser der er 6-7 gange højere end i resten af København, og Borgerrepræsentationen forlænger gladeligt godkendelsen det hvert fjerde år! Vi betaler endda også for selve parkeringshusene! Venstre og Konservative forsøgte på et møde i Teknik- og Miljøudvalget den 10. november 2014 at få priserne sænket, men det blev stemt ned af; A, B, F og Ø!
By & Havn skal profitoptimere, og sætter optimistiske planer for deres indtægter. Næste mål er mindst ca. 3 mia. kr. i grundsalg inden 2023. Så når der kommer et par almennyttige muligheder på Asger Jorns Allé, hvor der ifølge lokalplanen skulle have været plads til et handelstrøg, ja så slår man til og skriver kontrakt på grundene! Den ene side af “handelsstrøget” er færdigt, og der er bygningslangsider som udelukkende består af almennyttige boligsselskabers fælleslokaler - det vil sige tomme lokaler direkte ud til gaden - hvor der en gang imellem sidder en studerende med en laptop! Næste bygning er almennyttig og der består hele langsiden af en børnehave! Det med daginstitutioner og skoler kommer vi til! Så er der et plejehjem, og to små butikker. Det er hele handelsstrøgets ene side! Den anden side har en Rema 1000, et fitnesscenter, og nu er resten så byggeklart, men det er desværre almennyttigt, og By & Havn har problemer med at finde erhvervsoperatører, siger de. De lokale har dog masser af løsninger, men mon ikke problemet er, at man har solgt grundene til den forkerte type bolig for at profitoptimere! Og/eller undladt at lave en aftale med alle ejererne, så lokalplanen kan blive overholdt!
Sjovt nok skriver Anne Skovbo, Adm. Direktør i By & Havn i Ørestad Avis 31. maj 2021, at der bliver plads til "byrum med fællesskab og bevægelse”. Ja tak, det har været hensigten hele tiden, men har intet med handelsstrøget at gøre. En skateboard bane kunne faktisk blive placeret et bedre sted! Hun siger “vi har løbende haft en tæt dialog med 3B” og “hvis det lykkedes, så vil det betyde, at bygningen både får publikumorienterede serviceerhvervs via en privat investor, samtidig med, at en anden del af stueetagen udlægges til fællesarealer, som byttebørs, værksteder, hjemmearbejdspladser og lignende”. Hvis det lykkedes? Og hvad hvis det ikke lykkedes! Det er da for sent at tale sådan, når man selv har haft ansvaret for at afhænde grundene! Det er hyklerisk og at tale uden om. Forøvrigt hvad skal vi med hjemmearbejdspladser, skateboardbaner og lignende? Har I spurgt beboerne? Det er os der bor her! Det er os der betaler skatterne og metroen og grundene! Der er fol her, som er flyttet ind med nogle forventninger! Det er os der betaler parkeringslicenserne! Det er jo for sent at være i dialog med borgerne når løbet er kørt! Dem jeg taler med vil have forretninger, restaurant, detailhandel, frisør, bager, slagter, vegetarbutik, galleri m.v.
Da man fra By & Havns side har været så fokuserede på profit og salg af grunde, så har andre ting måtte vige pladsen, som f.eks. børnehaver, vuggestuer og skoler. Da vi flyttede hertil for et par år siden måtte vores yngste datter opholde sig i barakker. Små barakker, mange uuddannede pædagoger, og en lille legeplads. Hun blev senere flyttet til noget andet. Sidste år begyndte min ældste datter på den store fine skole. Nu flytter hendes kammerater fra de andre 0. klasser i barakker! og skal pendle frem og tilbage til deres vante omgivelser. Der bliver bygget børnehave i min bygning ud til det der skulle være handelsstrøg, og forøvrigt en kæmpeinstitution, som lige blev klemt ind mellem metroen og Fælleden. Det er simpelthen så ringe planlagt, at der må placeres ansvar, og pilen peger på de samme mennesker, som hele dette indlæg handler om. By & Havn og Borgerrepræsentationen.
Nu kommer vi til By & Havn strukturen. 8 bestyrelsesmedlemme, som godkender strategien. Blandet andet godkendes parkeringsstrategien løbende hvert fjerde år. By & Havn I/S er 95% ejet af kommunen og 5% af staten. Staten vælger 2 medlemmer, kommunen 4 og 2 er medarbejderrepræsentanter. Flertallet af bestyrelsen i By & Havn er socialistisk. Pia Gjellerup, formand, medlem af Socialdemokratiet, udpeget af Københavns Kommune (KK). Jonas Bjørn Jensen, Socialdemokratiet i Borgerrepræsentationen (BR), udpeget af KK. Charlotte Lund, Enhedslisten i BR, udpeget af KK. Ida Lysbeck Madsen, ansat i By & Havn, medarbejderrepræsentant. John Becher Krommes, tillidsmand hos 3F, medarbejderrepræsentant. Andre medlemmer: Lars Barfoed (K), Marianne Sørensen, og Heidi Wang (V). Det gør det tydeligt, at socialisterne i Borgerrepræsentationen har det fulde ansvar for både By & Havn og deres dispositioner. Og du har som vælger ansvaret for hvem der skal fortsætte med at have ansvaret i fremtiden!
Så hvad gør vi? Jeg vil i mine drømme helst opløse By & Havn I/S, og føre aktiviteterne tilbage til kommunen, og blandet andet gøre parkering gratis. Det jeg realistisk set vil foreslå er, at Borgerrepræsentationen via bestyrelsen i By & Havn ændrer vedtægterne, så der kan reguleres salg af grunde og parkeringspriser efter høring blandt beboerne! Med den sammensætning der er idag er det måske muligt efter næste valg. Hvis vi samler den traditionelt blå side og lægger bare 3-4 mandater oveni, så skal bare finde et par løsgængere og så kan vi flertalsafgøre sagen med valg af bestyrelsesmedlemmer. Der vil måske endda være flertal uden, da flere socialister allerede har sagt de vil arbejde på det, men det er tæt på valget så jeg tror ikke på det. Det hedder vist valgflæsk. Jeg har flere andre muligheder, men dem vil jeg ikke skrive om her. Hvis du som beboer vil se Ørestad vende tilbage til de oprindelige planer om et levende og bæredygtigt Ørestad, så er den sikreste metode at stemme på de rigtige mennesker.
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 3953