• Redaktionen
  • Ørestad

Opdateret: Nej til T-kryds ved Grønjordsvej

cykel_mtb_gronjordsvejRundkørslen ved Grønjordsvej og Ørestads Boulevard er alt for farlig. I alt har der været 13 uheld i perioden 2007-2011, heraf fire med personskade for cyklister.  Teknik- og Miljøforvaltningen anbefaler at rundkørslen nedlægges og erstattes med et lysreguleret T-kryds. men Teknikø og miljøudvalget har bedt om nye og billigere forslag

 

Det er to lokale politikere og medlemmer af Teknik- og Miljøudvalget, som har sat sagen på dagsordenen. Lars Berg dueholm (LA) og Lise Thorsen (S) cykler ofte selv igennem rundkørslen.

"Selv om rundkørslen får bilisterne til at sænke farten, opstår der dagligt halv- og helfarlige situationer, som nemt kan ende i uheld. Simpelthen fordi biler og cyklister er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig i forhold til hinanden", skrev de to politikere i et fælles læserbrev i Ørestad Avis

Data fra Politiets ulykkesstatistik bekræfter, at Ørestad Boulevard/Grønjordsvej er uheldsbelastet. Trafikken i denne rundkørsel adskiller sig markant fra de andre to, da der kører mange på Grønjordsvej i myldretiden. Politiet har registreret 13 uheld i rundkørslen fra 2007-2011. I 12 af uheldene var den ene part en cyklist eller knallert. Ud af de 13 uheld var fire personskadeuheld. I alle fire tilfælde var det cyklister, der kom til skade.

Ud fra en samlet vurdering af trafiksikkerhed og trafikafvikling anbefaler forvaltningen at der laves et lysreguleret T-kryds i stedet for rundkørslen.

På sit møde 19. november afviste et enigt Teknik- og miljøudvalg forslaget.

"Alle var enige om, at et T-kryds ikke er den optimale løsning. Den er for dyr og har ikke samme trafikdæmpende effekt som rundkørslerne. Vi vil nu i stedet prøve at forbedre stien bag metroen - og faktisk hele cykelforbindels en fra Ferring til Njalsgade - så cyklisterne i højere grad bruge denne og ikke rundkørslerne", skriver Lars Berg Dueholm (LA) i en kommentar herunder.

Lise Thorsen (S) mener at der er brug for mere praktiske forslag til at øge trafiksikkerheden her og nu i rundkørslen.

"Vi har bedt forvaltningen om nogle forslag til skiltning, farvning af cykelbaner eller andet, som kan gennemføres hurtigt. Der er nemlig slet ikke penge til at lave hele krydset om lige nu. Og vi har ikke tid til at vente til næste budgetforhandling", siger Lise Thorsen.

Tre forslag

Forvaltningen fremlagde 19. november disse tre forslag:

1. Rundkørslens geometri beholdes, men cykelstien rundt i rundkørslen laves kantstensafgrænset, så biler der skal ind og ud af rundkørslen bliver nødt til at sætte hastigheden yderligere ned, da de skal op over cykelstien. Ombygningen skønnes at koste ca. 1,2 mio. kr. Uheldsbesparelsen skønnes at være lille, da trafikanterne allerede i dag kører med lave hastigheder. Afviklingen af trafikken kan blive forringet, da dem der skal køre ud af rundkørslen skal køre over en kantsten.  

2. Ændring af rundkørslens geometri, sådan at cykelsti og fortov flyttes væk fra selve rundkørslen.  Cyklisterne og fodgængerne skal derved holde tilbage for bilerne, når de skal krydse bilernes kørebane ind til rundkørslerne. De nye stier kan etableres på areal fra Fælleden, fra ubrugt vejareal og fra areal under Metrobanen. Ombygningen skønnes at koste ca. 3,5 mio. kr. 

3. Ombygning til T-kryds med signalanlæg. Hastighedsdæmpning kan udføres enten signalteknisk ved en ”din fart”-tavle eller fysisk ved etablering af et bump eller hævet flade. En signalregulering vil kræve en dispensation fra lokalplanen, som foreskriver rundkørsler. desuden skal Grønjordsvej og Ørestad Boulevard udvides i bredden, så der er plads til svingbaner før krydset. Selve ombygningen skønnes at koste 4-5 mio. kr. Uheldsbesparelsen kan forventes at blive stor, fordi de fleste svingbevægelser kan afvikles næsten uafhængigt af hinanden. Afviklingen for biler må forventes at blive bedre i myldretiden. Cyklister vil i flere sving kunne køre udenom signalet uden forsinkelser.

Teknik- og Miljøudvalget har har tidligere drøftet sikkerheden på Ørestad Boulevard. Det resulterede blandt andet i, at der nu er anlagt lysreguleret kryds ved Vestamager Station. Vejforløbet ved Islands Brygge Station er også ændret. Og der er afsat midler til en bredere midterhelle ved KLP 1/Edvard Thomsens Vej.

LÆS OGSÅ: 2 mio. kroner til trafiksikkerhed i Ørestad

  • Oprettet den .
  • Sidst opdateret den .
  • Læst: 4850

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk