Anthony Hopkins overbeviser som dement
The Father er en moderne minimalistisk tragedie, hvor en dement far mister følingen med virkeligheden, hans datter, svigersøn og hjemmeplejeren
Titel: The Father. Instruktør: Florian Zeller. Medvirkende: Anthony Hopkins, Olivia Colman, Mark Gatiss, Imogen Poots. Varighed: 97 minutter. Premiere: 10 juni
Filmen begynder, da Anthony (Anthony Hopkins) får at vide af sin datter, Anne (Olivia Colman), at hun skal flyte til Paris med sin nye mand. At Anthony bliver nødt til at behandle sine plejere ordentligt, ellers må hun sende ham væk, underforstået på plejehjem. Anthony er lamslået. Han vil hverken på plejehjem eller miste sin lejlighed eller datter.
I næste scene er Anthony igen i lejligheden. Her sidder en mand med et glas vin. Anthony kan ikke genkende ham, men får at vide, at manden er hans svigersøn gennem årevis, og at Anthony er flyttet ind hos dem. Hans forvirring er total. I næste scene er svigersønnen byttet ud med en anden mand, og sådan fortsætter scenerne, der umiddelbart udspiller sig over en dag, til stor forvirring for både Anthony og seeren.
Forvirringen er positivt ment. Det er et kunstnerisk greb, der medvirker til at afspejle en dements sind, og hvordan forestillinger mikses med realiteten, og hvordan personer, der faktisk er plejere, bliver til svigersønner. Filmen holdes kørende af en stærk spillende Hopkins, der med sit vanlige vanvid kan udtrykke den dements skiftende glæde og aggressioner.
Det meste af filmen foregår i London-lejligheden. Oprindeligt var fortællingen et skuespil, Le Père, iscenesat af filmens franske instruktør Florian Zeller, der har en lang række skuespil bag sig. Minimalismen er bibeholdt, og Anthony Hopkins er hovedperson i langt de fleste scener. Er man skarp, vil man nok kunne regne ud, hvad der er virkeligt, og hvad der er Anthonys forestillinger, men i sidste ende vil det altid være et fortolkningsspørgsmål. For hvad er virkeligheden for en dement?
I en af filmens bedste scener møder han en ny ung plejer, der minder ham om hans afdøde datter. Han vil tydeligvis charmere hende med whisky og bilder hende ind, at han har arbejdet som stepdanser. Han bliver som ung igen, bryder ud i kropslig dans, og den unge pige skraldgriner i hele kroppen. Men pludselig, uundgåeligt, vender han på en tallerken og skælder ud.
Og scenen skifter. Familien skal hele tiden have kylling, og enten har de spist den eller skal til at spise den. Svigersøn skælder ud, vil have ham ud af lejligheden. Tid og sted bliver fuldstændig opløst, og mod slutningen bryder Hopkins sammen i en lang gråd, fordi han ikke kan samle sig mere. Det er barskt og alt for realitisk.
Filmnyheder
Samuel Jackson: Her er mine yndlingsfilm
Den 72-årige skuespiller har været med i alt fra Pulp Fiction over Star Wars til Django Unchained. I et interview med Stephen Colbert udpeger han nu sine yndlingsfilm, og det er bemærkelsesværdigt, som Soundvenue skriver, at kun en Tarantinofilm har ramt listen, og det erJackie Brown. De andre A time to Kill, The Long Kiss Goodnight, The Red Violin og 187.
Ingen oral-sex med Batman
Animationsserien Harley Quinn, der foregår i Batman-universet, har fået stor ros for at gå til grænsen med vold og seksualitet. Men nu har DC sat grænsen. I den trejde sæson skulle Batman give Catwoman oralsex. Men det fik DC stoppet, ifølge Soundvenue.
“Helte gør ikke sådan noget. Man kan ikke sælge legetøj, hvis Batman giver nogen oralsex.”
Frank Hvam med millionoverskud
Den mere end 50-årige skuespiller griner hele vejen til banken. Ifølge BT har han haft et overskud på hele 4,8 millioner kroner efter skat i 2020. Det fremgår, at han for nylig har hevet 2,6 kroner ud til sig selv. Så man kan roligt sige, han kunne betale Noma-regningen for nyligt ...
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 6519