gymnasium mentorer med diplomerØrestad Gymnasium har succes med mentorordning. Elever hjælper elever med alt fra problemer med motivationen - til at få mere struktur på hverdagen.  Mentorerne uddannes til at gennemføre samtaleforløbene.

Mentorerne på Ørestad Gymnasium er hverken lærere eller studievejledere, men derimod elever fra 2. og 3.g. Eleverne bliver udvalgt som mentorer, hvis de er særligt gode til at lytte til andre, og har en høj følelsesmæssig intelligens. De modtager to dages mentor-træning, og lærer bl.a. forskellige spørgeteknikker, så de spørger ind til deres mentee og lader personen selv finde frem til de gode løsninger. Frem for bare at komme med gode råd.

(FOTO: Mentorerne har netop modtaget diplomer for deres indsats. Her ses en del af holdet: Aida 3.D Nynne 3.D, Nikodem 3.D, Morten Smith-Hansen, Filip 3.B, Ban 3.P, Rabab 3.A) 

Morten Smith-Hansen, der underviser på gymnasiet, oprettede for seks år siden mentorordningen ud fra et ønske om at bidrage til at skabe et studieliv i god balance hos eleverne. Ordningen er hurtigt vokset, og indtil videre har over 100 elever været igennem et forløb med en mentor. Lige nu er 28 elever fra 2. og 3.g. mentorer for over 40 elever, der har brug for ekstra støtte i deres skolegang.

Corona-restriktionerne, og de mange måneder med hjemmeundervisning, har gjort mentorordningen særligt berettiget, fordi mange elever har haft svært ved at strukturere dagen derhjemme, når undervisning og fritid ofte flød sammen foran skærmen.

"Mentorerne hjælper mange forskellige typer af elever. De har samtaler med dygtige elever, der klarer sig godt fagligt, men som har svært ved at finde en fornuftig balance mellem det faglige og det sociale. Men de taler også med elever, der har udfordringer med at strukturere hverdagen. Det kan fx være, at de har svært ved at disponere deres tid, når de skal lave afleveringer, eller at de har problemer med at komme i seng i ordentlig tid om aftenen," fortæller Morten. 

 

christian kilsdal oeg elite 2LÆS OGSÅ: Flere talentprogrammer på gymnasierne

 

Det, at mentorerne selv er elever, der går på gymnasiet, giver god mening. 

"De elever, der har brug for hjælp, kan spejle sig i mentorerne, fordi de har erfaring med, hvordan det er at være gymnasieelev. Da de alle er i samme situation, er mentorerne i stand til at skabe en ligeværdig relation til de elever, de hjælper," siger Morten.

I et typisk forløb mødes mentor og mentee mellem seks og otte gange. En samtale varer 10-15 minutter. De elever, der får hjælp af mentorerne, er glade for ordningen. De bliver generelt gladere for at gå i skole, og får en ny bevidsthed om deres studievaner, mindset og struktur af deres tid og energi. Nogle gange ender eleverne endda med selv at blive mentorer, efter et endt mentorforløb. 

rabab gymnasium mentorRabab Al-Hindawi har været mentor på Ørestad Gymnasium i 2 år. Rabab Al-Hindawi fra 3.g. fortæller at hun også har kunne bruge jobbet som mentor i sit eget studieliv. Hun blev f.eks. opmærksom på, hvor forstyrrende telefonen kunne være for koncentrationen.
"Jeg havde samtaler med en mentee, der havde koncentrationsproblemer. Vi fandt hurtigt ud af, at det var forstyrrelser fra telefonen, der skabte problemet. Vi prøvede sammen at ændre vaner, ved at bruge pomodoro-metoden, hvor man arbejder koncentreret et givent antal minutter, og først derefter må bruge sin telefon. Det ændrede vores vaner markant," fortæller Rabab.

Jobbet som mentor er frivilligt og ulønnet. Mentorerne er primært drevet af et ønske om at hjælpe deres medstuderende med at få skole og fritid til at gå op i en højere enhed. Men de synes alligevel selv, at de får meget ud af det.

"Når jeg lytter og bliver spurgt til råds, bliver jeg også tvunget til selv at reflektere over mine egne vaner. Og måske finde ud af, at der er noget jeg bør ændre. På den måde lærer jeg at stille spørgsmål til mig selv," fortæller Kian Kristensen Rashid, der går i 2.g. 

Mentorordningen er blevet så stor en succes, at den begynder at sprede sig til landets øvrige gymnasier. Til næste skoleår indledes således et samarbejde med Roskilde Gymnasium, om at oprette en mentorordning der, ud fra de erfaringer der er blevet gjort på Ørestad Gymnasium.
"Det gør mig glad, at eleverne har været så gode til at hjælpe hinanden gennem mentorordningen. Og at vi nu kan udbrede ordningen til andre skoler i landet, gør det bare endnu bedre," siger Morten Smith-Hansen.