Den simple guide til markedsføring på sociale medier

partner orav morningtrain 05majFacebook, Instagram, Twitter, Snapchat - du har sikkert én bruger på en eller flere af disse platforme og bruger timer på dem om dagen. 

De sociale mediers verden er kæmpestor og vokser sig kun større. Facebook har i dag 1,6 milliarder brugere, imens der er 7,8 milliarder mennesker - det svarer til at 1 ud af 4 mennesker på jorden har en bruger på Facebook. Så hvis man annoncerer på Facebook, er chancen der for større opmærksomhed omkring dit brand og en øget omsætning end hvis du benytter din lokale tv-stationen til at reklamere for din virksomhed - simpelthen fordi hele verden i princippet kan blive dit publikum. 

Dog er Facebook ikke den eneste platform, som er interessant inden for SoMe marketing. Platforme som Instagram, LinkedIn og Pinterest er i de seneste år boomet derudaf når det gælder markedsføring på sociale medier. Men ét ting er sikkert: de ting, du skriver på den ene platform, fungerer ikke nødvendigvis på en anden. 

Hvis man vil nå ud til sit publikum på den helt rigtige måde, skal man udarbejde en rigtig god markedsføringsstrategi, hvor man finder ud af hvem ens målgruppe er og hvilke medier, de befinder sig på. Når du har analyseret dette, kan du prøve at springe ud i det eller få specialister inden for markedsføring på sociale medier til at hjælpe - de er eksperter på området og kan stensikkert give dig nogle fifs, du ikke selv vidste. Hvis du er klar til selv at springe ud i det dybe vand, så er der her en oversigt over et par få, men kendte SoMe kanaler og om de er gode til netop din målgruppe. 

Facebook 

På trods af de mange brugere på Facebook, er den yngre generation dog mere kritisk overfor det populære medie, hvor de tyr mere til Snapchat, TikTok og Instagram. Uanset hvad, bør du i hvert fald være på Facebook. Sørg for at have noget interessant indhold, såsom spændende billeder eller videoer – det skal være noget, som fanger brugernes opmærksomhed. Derimod fanger du det mere købestærke klientel, da størstedelen af dem, som vil se dit indhold, er voksne. 

Instagram

“Do it for the gram!” Instagram har hjemme hos bloggere, influencers, venner, små virksomheder og alt imellem. Instagram har lige toppet over en milliard brugere, så hvis man er i tvivl om det giver mening at markedsføre der, kan det siges: næsten, ja!
De som typisk er på Instagram er teenagere og unge voksne, og bliver brugt af både mænd og kvinder. Så hvis din målgruppe er personer under 40, kan Instagram ikke blive ignoreret. Det vil især være en god ide at bruge platformen hvis du har en webshop, lever af at blogge om din livsstil eller er noget indenfor den kreative verden, f.eks. fotograf eller kunstner. 

Pinterest 

Pinterest er blevet populært over årerne og er et socialt bogmærkeværktøj til at gemme ideer og finde inspiration til alt fra indretning til madlavning, DIY-projekter, forretning og alt imellem. Der er 320 millioner brugere på kanalen og publikummet består typisk af kvinder - ja, faktisk er hele 80% af brugerne kvinder. Du bør overveje at markedsføre din virksomhed på Pinterest, hvis dit publikum typisk er kvinder og at du tilbyder noget med livsstil, mode, indretning eller DIY.

Forhåbentligt sidder du nu tilbage og er lidt mere klar til at springe ud i markedsføring på de sociale mediers kæmpe univers!

 

 

 

  • Oprettet den .
  • Sidst opdateret den .
  • Læst: 746

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk